Pap & Mam in town! Part 1.

21 november 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Op zondag waren papa en mama dan eindelijk hier!!! Helaas waren ze een uur eerder geland dan verwacht en was ik nog niet op het vliegveld toen ze al buiten stonden. Vandaar dat ik ze heb opgewacht bij het appartement bij school! Als eerste ging er een grote koffer open, met allemaaaaaal spulletjes voor mij erin! 7 pakjes stroopwafels om uit te delen op school, een heel lief kaartje, chocolade en chinees maskertje van Didi, een aftelkalender van Jorrit (elke dag 1 pagina, foto’tjes, glitters en ballonen heb ik so far gezien), echte groente soep van mams en een heleboel cadeautjes voor als we Sinterklaas gaan vieren!! Spannend hihi.

Cadeautje van Jorrit

Daarna heb ik ze meegenomen naar de Saigon Streetfood Market voor een lekker en gezellig avondmaal. Met de taxi gingen we richting het centrum verzekerde mama ons er al van dat oversteken echt geen optie ging zijn. “Maar mam, hoe wil je dan met naar de overkant, haha?.. Ja, met de taxi.” De eerste kokosnootjes en springrolls gingen er al snel in, ze hadden een nieuwe favoriet gevonden namelijk verse springrolls. Mama keek wel even gek op toen ze niet gefrituurd aan kwamen. Ik vroeg aan haar “hoezo dan? Zo heb je ze besteld”, maar daar was ze niet zo zeker van. Blijkbaar was het nog niet duidelijk dat verse springrolls echt verse springrolls waren, die niet uit de pan zouden komen ;). Uiteindelijk heerlijk gegeten en gedronken en hebben we een heel gezellige avond gehad! Als afsluiter zijn we nog een drankje gaan doen bij Caravelle hotel op the rooftop, dit op aanraden van mama’s reisgids. We zaten maar liefst op de 9e verdieping, maar later zou ik ze nog wel naar een iets hogere bar meenemen ;). Papa en mama hebben zich helemaal laten verbazen over de gekte in het verkeer hier. Mama zal geen oogt meer dicht doen tot ik thuis zei ze, want “daar rij jij toch zeker niet tussen met je scootertje, he?”.

Streeffood market

Op maandag ben ik in de ochtend naar mijn les geweest en ik dacht ‘om 12 uur zullen ze wel wakker zijn’, maar nee de jetlag was iets heftiger dan dat. Op school waren ze blij met de stroopwafels die papa en mama hadden meegenomen! Na een rustig ochtendje gingen we naar het centrum om de drukte van de Ben Thanh markt te ontdekken. Hier weer gestopt voor een lekkere kokosnoot voor we doorgingen naar de Notre Dame en het postkantoor.

Ben Thanh Benh Thanh Benh Thanh

Helaas was de Notre Dame dicht voor bezoek dus gingen we maar gelijk naar het mooie postkantoor. Snel een kaartje naar huis gestuurd, ze moesten toch even weten dat het hier allemaal goed gaat he ;). Tot slot moesten we onze laatste sight seeing doen en dat was het opera house. We hadden geluk want er zou over een uurtje een voorstelling gaan beginnen. Daar kaartjes voor gekocht en tussendoor nog een snelle rondleiding door het mooie gebouw. Een uurtje later zaten we in de prachtige zaal om een fantastische show te bekijken met mooie dansen en geweldige sprongen. Bij The Operahouse had ik hoog gezang verwacht en dan ook nog Vietnamees, maar dit overtrof wel mijn verwachtingen!! (Gelukkig maar.. :P). Daarna zijn we bij Barbecue Garden gaan eten en hebben we als afsluiter een drankje gedaan bij Bar Acoustic. Na een uurtje heerlijk te hebben genoten hebben we de avond afgesloten om dinsdag weer een leuke volle dag te hebben!

Notre dame Postkantoor

The operahouse The operahouse

Op dinsdag middag gingen we naar de Chu Chi tunnels, voor mij was dit niet de eerste keer maar voor papa en mama was het nog een beetje spannend. Mama wilde er eigenlijk niet in, ze was een beetje bang van die smalle kleine tunneltjes en het was helemaal feest toen twee dames terug gehaast kwamen en zeiden “no, no we are not going in there..”. Uiteindelijk was mijn mam wel dapper en heeft ze gewoon een stukje mee gekropen door de graven, you go mam!!

Cu Chi Cu Chi Cu Chi

Toen we terug kwamen hebben we een hele speciale beleving gehad bij restaurant Noir. Dit is een restaurant waar je gaat eten, helemaal in het donker. Bij binnenkomst kregen we eerst een welkomdrankje en een puzzeltje. Bij de puzzel kregen we een blinddoek om en hadden we vormpjes die we in een vakje moesten plaatsen, makkelijk toch? Nou echt niet, mama was er goed in, papa en ik gewoon slecht. Helemaal toen al onze blokjes samen gingen en we dus 3 keer dezelfde blokjes hadden, let the games begin. 10 minuten later, een heleboel gejat en gelach hadden we m eindelijk af. Op naar het eten, whoeee spannend!! Onze ober, Bao, was blind en legde ons uit dat als we iets nodig hadden dat we hem moesten roepen. Al snel kwam ons voorgerechtje, dit bestond uit een garnalen bouillon, een soort erwten soep, coquilles en eend. Onze hoofdgerechtjes waren mudfish, een 45 dagen oud ei en de rest weet ik niet meer zo goed, oeps. Als toetje hadden we citroenijs met mango, koekjes van brood met kruimels eromheen en een soort vruchten potje. Toen papa een vork liet vallen kwam Bao binnen een paar tellen naar ons toe met een nieuwe vork, hoe hij wist dat het zijn vork was die gevallen geen idee? Misschien kent hij het geluid van de vork die valt, misschien hoorde hij waar het viel en weet hij wat het was, misschien puur toeval. Het is in ieder geval echt een beleving om zo te eten.

Noir

Op woensdag ochtend zijn we naar het war museum geweest, heel indrukwekkend was het. We hebben de wreedste dingen van de oorlog gezien en foto’s van kinderen die nu nog geboren worden met afwijkingen door de verspreiding van Agent Orange. Bizar was het om daar rond te lopen met de gedachte dat mensen elkaar dit aan kunnen doen. Na een heftig museum bezoek zijn we snel wat gaan lunchen in een soort student café om daarna naar Hutech te gaan.

Warmuseum

Papa en mama mochten namelijk een lesje Engels bij wonen. Bij binnenkomst werden we ontvangen onder een applaus Na een korte introductie en een rondje stroopwafels gingen we met de hele klas eten, dit als afscheid voor ons. Met onze hele klas, en papa en mama, gingen we hotpot eten, whoeeee. We krijgen zelfs nog een afscheidscadeautje van onze leraar, ik kreeg een dagcreme met whitening factor en derk een pokemon sleutelhanger. Daarna hebben we nog een klein shopping rondje gedaan door het winkelcentrum en zijn we naar het waterpoppen theater gegaan. Dit was het absolute hoogtepunt van onze reis denk ik. Wat jullie papa & mama? Poppetjes die uit het water kwamen gesprongen en hoog Vietnamees gezang wat bijna pijn aan je oren deed, dit mag je niet missen. In de avond was het dan eindelijk tijd om Ho Chi Minh is echt te ontdekken…. We gingen uit! Eerst naar de Bitexco om Ho Chi Minh vanaf de 52e verdieping te bekijken. Daar rustig alle ontelbare lampjes van Ho Chi Minh bekeken en een lekker biertje gedronken. Na de luxe even een drankje gedaan bij Bui Vien, waar Didwi en ik zelf altijd onze biertjes drinken. Een aantal potjes tafelvoetbal en wat gezellige biertjes later was het tijd om te gaan slapen. Donderdag moesten we namelijk vroeg op!

School Engelse klas

Eten klas Waterpuppet show

Waterpuppet show waterpuppet show

Donderdag en vrijdag hadden we een toer naar mekong gepland dus was het vroeg naar de bus toe! Donderdag kwamen we na een lange busreis eindelijk aan bij Mekong. Het begon erg leuk, met een klein bootje gingen we een stukje over de rivier. Daarna kwamen we bij een stukje waarin we achterin een karretje gingen die getrokken werd door hele dunne en kleine pony’s. Wij besloten niet mee te gaan en dat stukje mooi zelf te lopen in plaats van die arme beestjes.

voor we begonnen Bootje mekong

We hebben die dag een leuke candy farm bezocht, een bijenfarm, een optreden van vietnamees gezang en hadden een lunch met “free time”. Tijdens onze freetime hadden we een klein stukje gefietst, maar aangezien wij niet doorhadden dat het freetime was duurde onze freetime slechts 5 minuutjes hahaha oeps. Aan het einde van de dag gingen we naar onze homestay, hiervoor moesten we eerst met een bootje. Dat zal niet zo lang duren denk je? Nou daar zaten we ongeveer 45 minuten in terwijl het steeds donkerder en donkerder werd en de vleermuizen vlak langs ons heen vlogen. Mama zat totaal niet op haar gemak, ach germ. Eenmaal bij onze homestay aangekomen hebben we lekker gegeten en spelletjes gespeeld. Toen we deur uit wilden bleek het hele “dorp” uitgestorven te zijn dus was het slechts een tripje van 2 minuutjes.

snoepjes fabriek op de donkere boot

Op de donkere boot homestay mekong

Na een nachtje slapen in de homestay gingen we vroeg weg voor een floating market. Het was grappig dat iedere 2 minuten een ander bootje aanhaakte om te vragen of je wat koffie of thee wou kopen. Verder was deze markt niet zo super bijzonder, het was wel leuk dat we nog even zijn gestopt bij een boot waar ze ananassen schillen en verkopen en dat hebben wij natuurlijk ook even gedaan! Helaas kan ik niet zo goed tegen ananas en heeft mijn tong tot het einde van de dag pijn gedaan.. Geen halve ananas meer voor mij haha. We zijn nog gestopt bij een rijstpapier fabriek (de buitenkant van loempia's) om te kijken hoe ze dat maakten en hier hebben we ook wat noodles geproefd die ze daar maakten.

papa op de boot Ananas Mekong Rijstpapier fabriek Fruitboom, mekong

Daarna zijn we nog naar bloemen en fruitgaarde gegaan voor we met het bootje terug gingen naar de bus. Ondertussen zag je van alles voorbij komen wat mensen met het water deden, er waren kinderen aan het zwemmen, ouderen aan het wassen, dames deden de vaat en we zagen een dode hond drijven (geen prettig gezicht). Daarna gingen we met de bus terug naar Ho Chi Minh om nog snel wat te eten bij een restaurantje uit de capitool met Didwi. Op vrijdag avond hebben we het vliegtuig gepakt naar Danang om onze reis te vervolgen!

Eten, capitools choice Vliegen HCMC -> Da Nang

Op vrijdag hadden we het idee een dagje Da Nang te doen en zo begonnen we bij de Marble Mountain, een berg met allemaal boeddhistische dingen erop. Ook wel veel rare dingen, poppetjes met bloed en neppe wezentjes. We hebben soms veel geklauterd om op een top te komen maar dan had je wel het allermooiste uitzicht!! De ene pagode was nog mooier dan de andere en boeddha’s popten overal op. Dat alles op een grote berg met een soort pad van tempels van boeddha’s. De allerhoogste top was het leukste om te zien, er was niemand en na onze klim had je een prachtig uitzicht!! Papa was wat ziek, hij was verkouden geworden. Het leek dus ook heel slim om een softshell jas mee te nemen, ookal was het 35 graden. Onze taxi chaffeur snapte de basics van Engels nog niet helemaal, wat ook de nodige portie hilariteit met zich mee bracht.

Rare wezentjes, marble mountain Marble Mountain

Marble MountainMarble mountain

Marble mountain, hoogste top Marble mountain, hoogste topuitzicht marble mountain

Na de Marble Mountain gingen we even wat lunchen langs het strand, na 2 tellen was papa kwijt maar die bleek even heel logisch overgestoken te zijn naar de andere kant van de straat?? Na onze lunch gingen we door naar Hoi An omdat Danang niet echt heel spannend was. In Hoi An eerst lekker wat rondgeslenterd en daarna wat gegeten bij een restaurantje op aanraden van het hostel (jaaaa was lekker!!! oehhh).Papa en mama gingen voor een lekkere massage terwijl ik gezellig aansloot bij de kroegentocht van het hostel.

Op zaterdag ochtend hadden we ons ingeschreven voor een fiets bamboe boottocht. Met de groep gingen we fietsend naar een watertje waar we in een bamboebootje gingen rondvaren en krabbetjes vangen. Ondertussen werden er mooie ringen, kroontjes en andere gekkigheid gemaakt voor ons van bamboebladeren. Ondertussen vingen we geen krab maar zaten we lekker op het water wat te dobberen. Aan het einde hadden we twee krabbetjes gevangen en zag iedereen er hartstikke mooi versierd uit. Papa en mama hadden zelfs wat weg van het vrijheidsbeeld. Snel wat drinken en dan gaan we samen spelletjes spelen. We begonnen met touwtje trekken in twee teams en daarna geblinddoekt een soort bakje kapot slaan, alhoewel dit niet zo soepel ging. Toen we terug gingen richting het hostel ging een grote groep nog samen lunchen en wij sloten hier gezellig bij aan. Iedereen was erg gezellig naar elkaar toe, alsof ze elkaar al een tijdje kenden. Aan het einde van de lunch kwamen we er achter dat dit ook zo was, dit was de afscheidslunch van de groep, het einde van hun reis samen. Nou goed, wij hadden het gezellig gehad en hoorde voor een uurtje dus ook bij hun groep haha.

Bamboebootje Bamboebootje Hoi An, bamboe bootje

Bamboebootjes

Na de lunch gingen mama en ik wat winkelen en papa voelde zich niet zo lekker dus ging hij even bijslapen. We hadden onze kaartjes gekocht en geschreven voor thuis en hebben bij het winkeltje vlak bij het hostel een jurkje en een pakje laten maken. Daarna zijn we gaan eten bij Miss Ly, op aanraden van mama’s reisboekje. We hebben Met zijn drietjes nog een drankje gedaan bij in “the barstreet” van Hoi An waarna ik nog eventjes de kroeg in dook.

Lampjes Hoi An Lampje water

Maandag was ons laatste dagje Hoi An en hadden we het plan om nog eventjes lekker te genieten op het strand. Helaas regende het in de ochtend en hebben we dus lekker lang gewacht en de opties overwogen. Toen het na een tijdje droog was hebben we een scootertje gehuurd en zijn we op pad gegaan! Onderweg kwamen we nog wat koeien op de straat tegen, maar dat is gewoon normaal hier.

Scooter Hoi An Hoi An

Door het slechte weer was de zee extreem wild en kon je er eigenlijk niet echt in, vandaar dat we een paar keer natte knietjes zijn gaan halen maar de golven sleurden je zo weer mee de zee in. Heerlijk geluncht bij Soul Kitchen en later daar nog een uurtje zitten schuilen voor de regen. Daarna snel terug gereden naar Hoi An voor onze laatste pas ronde en het was halloween whoeeeee. We zouden de volgende dag naar Hue gaan met de motor/scooter dus besloot ik het niet al te laat te maken. Tegen de tijd dat iedereen van het hostel richting de stad ging was het rond 12’en en besloot ik dus verstandig te gaan slapen om de dag erna goed uitgerust te zijn..

Strand Hoi An

1. Gerty:
    21 november 2016
    Leuk verslag!! En mijn beelddenken is goed gekomen met de prachtige foto's! Ik kijk ook uit naar part II! XXX
  2. Tineke van Boxtel:
    21 november 2016
    Wat een leuk reisverslag. Ik had van Fleur al leuke foto`s gezien, op veel van die foto`s lijk jij sprekend op haar!
    Onbetaalbaar dat jullie dit samen mochten beleven. Groetjes vanuit Volkel en nog een fijne tijd daar.
  3. Gerty:
    5 december 2016
    Nu Part III gelezen met plezier en gelach,
    Wat hebben jullie veel beleefd elke dag!
    Jullie mam heeft af en toe peentjes gezweet,
    Maar ze zal hier vaak aan terug denken, da's wat ik zeker weet!
    Dat jullie hebben genoten kan iedere lezer beamen,
    En nu sint vieren 'samen!
    Heb je de meegebrachte cadeautjes al ontzien van papier?
    In ieder geval nog veel plezier!!

XXX Gerty