Staande ovatie

2 oktober 2016

Woensdag weer naar een huisje gaan kijken, deze keer een dichtbij school, met internationale huisgenootjes en een stuk goedkoper dan het hotel appartement waar we tot nu toe gezeten hebben. Het was niet het meest frisse kamertje, vooral de stank was niet te ontkennen, maar die jongen had de kamer ook niet echt schoon gehouden was overduidelijk te zien. Besloten om ja te zeggen, mocht ik het er niet naar mijn zin hebben dan ben ik ook met een paar weekjes weer weg.

S avonds voor de verandering weer ons favoriete besteld, BBQ gril. Deze keer pakte het helaas iets anders uit.. De kipfilet die we besteld hadden was geen kipfilet maar botjes met een laagje er omheen, my favorite ;). Er zat gelukkig ook nog een voetje bij, wat er uitziet als een kinderhand (bron: Didwi de Bruin). Erg smakelijk allemaal, en heel fijn dat iedereen zo goed engels spreekt, want als je iets vraagt zeggen ze gewoon ja en zal het wel goed zijn. Oeps. Nog iets heugelijks op deze dag, Jorrit en ik zijn 2,5 jaar samen, whoop whoop. Aardig als ik ben had ik een cadeautje opgestuurd naar hem, iets wat te maken heeft Vietnam en Kuifje (Jorrit's super held)

jorrit cadeau

Donderdag had ik weer een nieuwe les, algebra en calculus. Een wiskunde die erg makkelijk was, zo werd ons verteld. Helemaal enthousiast begon ik aan de les maar al vrij snel werd duidelijk dat dit toch ook niet echt ons niveau was.. Dakjes, wortels, haakjes, X,I,Bi, van alles vloog ons om de oren en de simpelste formules snapte we nog niet. Even nagevraagd hoe lang onze klasgenootjes deze les al kregen en de reactie was hierop ongeveer 8 jaar.. Op zich niet gek dat het niveau wat te hoog was haha. Na de les maar weer naar de office dus, bleek dat onze docent al had gevraagd of we naar een andere klas gezet konden worden.. Gelukkig mochten we aansluiten bij business english, maar daarvan hadden we al 3 lessen gemist. He, wat balen zeg.

Algebra en calculus IMG_0050

Na school in m'n eentje op de scooter de stad ingegaan om vervolgens weer ongeveer thuis te belanden en maar te gaan lunchen. Een scooter helm gekocht voor Didwi en deze eventjes bij haar afgegeven zodat ze ook veilig de weg op kan. In de avond naar Bar Acoustic gegaan, de bar met de leuke live muziek! :D

Vrijdag mijn contract getekend en zondag zou ik dan gaan verhuizen, whoeee!! In de middag hadden we onze eerste les engels, maar ze hadden de nieuwe klas niet ingelicht dat we deel gingen nemen aan hun les. Bij binnenkomst werden we ontvangen onder luid applaus en gejoel, het is een feest hier als je internationals in je klas hebt blijkbaar. Toen ik nog Hi, Xin Chao en een peace gaf begon het applaus en gejoel op nieuw, voor een paar minuutjes voelde ik me een echte beroemdheid hahaha. Verder was de les totaal niet spannend, we begonnen met een vragen rondje, iedereen moest 1 vraag aan ons stellen. Ging over het algemeen goed, hoe oud ben je, waar kom je vandaan, heb je een vriendje, waarom heb je voor Vietnam gekozen etc. Een meisje vroeg echter, Do you like festivals and what are nice festivals in the Netherlands? Ik zei daarop gewoon Yes i like them, one of my favorites is Solar. Derks antwoord was Yes, the most typical for the Netherlands is Boerenkool!! Ik zeg tegen hem, huhhh Boerenkool festival?? Nope, hij had vegetable verstaan.. hahahaha

In de avond zijn we naar een bar geweest en hebben daar met Alet, een vriendinnetje van haar uit Kuala Lumpur, en wat vrienden van hun uit Ho Chi Minh wat gedronken. Daarna door gegaan naar de Mad Dog, die buckets daar waren niet zo'n slim plan.. Zaterdag natuurlijk dikke kater, niet voor uit te branden en het eerste eten was dan in de avond onze pizza. Zoals met Derk afgesproken naar The observatory, dit was alleen wat lastiger te vinden dan we hadden verwacht. We kwamen uit bij een feestje wat net was afgelopen, maar het was wel open bar! Na een drankje te hebben gedronken toch maar door gegaan en onze club was door een ander huisje, een smal gangetje, trapje omhoog en daar was het dan, The Oberservatory. Iedereen ging los daar als een malle, de raarste dansmoves zag je voorbij komen en deuntjes die klonken als miauw miauw no no.

Zondag kon ik dan eindelijk verhuizen, het leek wel of ik ineens 10 keer zoveel zooi had dan voorheen en met 5 tassen gingen Didwi en ik de taxi in. Gelukkig was de grootste stank al weg uit de kamer maar de lakens en kussen zagen er zoooooo vies uit. Op de markt zouden we schijnbaar tegen normale prijzen wel nieuwe lakens en overtrekken kunnen kopen. Nou, voor minder dan 100 euro had je geen dekbed en overtrekken kon je ook rekenen op 50 euro. Alleen een kussen gekocht en maandag maar even naar een normale winkel gegaan.

IMG_0069IMG_0068IMG_0067

Maandag uiteraard weer lessen gehad en daarna een snel nieuwe dekens en overtrekken gekocht. Bleek dus inderdaad wel een stuk goedkoper te kunnen dan wat ze op de markt aanboden. Mijn stink dingen op zolder gezet, mocht ik gaan verhuizen dan neem ik wel mijn dekens mee :P. In na middag mijn huisgenootjes ontmoet en met hen, Derk en Didwi naar de Street food market gegaan.

Op dinsdag 5 uur lang geprobeerd tickets te boeken om een weekendje naar Hoi An te gaan met Didwi. Het was uiteindelijk wel gelukt, dus wij gingen weg whoeee. Met eten zijn we met z’n 3’en naar “de chill rotonde” gegaan, hier zouden in de avond heel veel vietnamezen aan het chillen zijn maar daar was vrij weinig van te zien. Misschien lag het aan het weer, het regende natuurlijk weer. Met Didwi nog een biertje gedronken in Bui Vien en op de terug weg dacht ik de weg wel te weten. We gingen redelijk de goede kant op maar het duurde uiteindelijk wel 20 minuten langer dan normaal, oeps hahaha.

Tijdens mijn tussenuurtje heb ik een rondje gelopen in de buurt van universiteit. Zag ik daar een man chillen met een kip achterop zijn scooter, keek nog even een keertje gek op. Dit zie je in Nederland toch ook niet elke dag. Toen ik terug liep om er een foto van te maken vroeg hij of ik zijn kip wilde eten, oke so far so good.

Man en zijn kip

Daarna hadden we onze tweede les Engels, geen applaus dit keer maar wel weer een hele ervaring natuurlijk. Weer hetzelfde gesprekje gevoerd, hoe je antwoord hoort te geven als je tegen je baas praat. Deze keer kregen we wel huiswerk, feestje. Mijn huisgenootjes wisten een restaurantje waar je op woensdag gratis kan eten als je wat te drinken besteld, super chill. “Gratis eten”, was een halve tortilla pizza, wat dus niet eens gelijk staat aan 1 normale pizza punt maar goed, was gratis haha. Daarna nog naar de naar de Burgerking gegaan en ik voelde me helemaal in mijn element daar.

IMG_0395

Later nog een biertje gedaan in Bui Vien waar Didwi en ik onze tinder social date hadden. (Tinder social is om groepjes mensen te ontmoeten, how sad) Nu bleken onze “nieuwe vrienden” naar de kapper te zijn gegaan met een plaatje van het soort kapsel wat ze wilden. Gezien het feit dat de jongens op het plaatje blond haar hadden kregen zij dat ook, zwart haar maar dan toch blond, prachtig natuurlijk. Like this? Yes like this! Nou dat is wat je zal krijgen dan hahahaha. Gezien het geregend had wilde ik eigenlijk liever met een gewone taxi naar huis, maar die ging natuurlijk nooit in het steegje van mijn straatje passen. Toch maar een motortaxi besteld, maar hij had er geen rekening mee gehouden dat je de helm moet omdraaien om deze niet nat te laten zijn. Zo fijntjes op je hoofd.. blehhh

Op donderdag was ik vrij, heeeeeeuj! Veel te weinig gedaan natuurlijk, maar s avonds mee naar de dutch hockey gegaan met Derk. Bakte er nog niks van, maar wie weet wat er in zit. Wel weet ik zeker dat ik volgende keer scheenbeschermers aan ga doen, au au au. Didwi had ik beloofd mee een drankje te gaan doen in Bui Vien (barstreet trouwens), dus om 12 uur was ik klaar om te gaan. Na 2 drankjes al weer naar huis omdat ik uitgeput was.

Vrijdag was voor een speciale dag, we hadden onze grote presentatie!! Wel 3 keer zoveel tekst dan mijn klasgenootjes omdat wij Engels zo goed konden spreken. Bij ons ging het vloeiend en bij hen niet, dus moesten wij maar wat meer vertellen, wauw wat relax. Meest bizarre presentaties ooit gehad, terwijl onze klasgenootjes aan het presenteren waren, zaten onze klasgenootjes groepsselfies te maken, liep onze leraar weg om even te telefoneren en werd er typische cake in de klas uitgedeeld.

IMG_0044 Presentatie

Bij Engels kreeg de halve klas op z’n kop vanwege absentie, iemand zat in z’n neus te peuteren en moest ook even gaan opdrukken. Onze docent zei dat hij iedereen aan het leren was een gentleman te zijn, net zoals hijzelf. Hij was dan wel geen echte man, maar wel een gentleman. (Zijn eigen woorden, hij is een beetje erg gay en super leuk!) Daarnaast kregen we te horen dat wij hier geen examen in hoefde te doen omdat het voor ons alleen een extra klas was. Wacht, huh??? The Office was al dicht dus daar gaan we volgende week wel achteraan! Snel even wat eten en richting Hoi An!

Onze taxi leek helaas niet zo veel haast te hebben als dat wij hadden reed op zijn dooie gemakje. Even duidelijk gemaakt, meneer.. ons vliegtuig gaat over 40 minuten en als u iedereeeeeen voor laat dan gaan we het niet halen. Heel gemeen, ik weet het, maar onze taxi deed er (zonder grapjes) 3 keer zo lang over dan een normale taxi. Haastje haastje repje en we waren ingechekt, pfieuw. Geen idee waarom, maar tegen de tijd dat ons vliegtuig zou vertrekken konden we eindelijk gaan boarden en hadden we de eerste vertraging te pakken. Na de landing snel naar onze volgende taxi richting Hoi An om snel om te kleden en op stap te gaan. Daar mijn bijzondere tafelvoetbal talent maar eens geshowd en lekkere biertjes gedronken. Geen idee hoe maar zelfs in mijn eentje verloor ik niet van Didwi en de jongen met wie zij speelde. Niet dat ik het idee heb dat ik het nou zo goed deed, maar blijkbaar ook niet slecht.

Op zaterdag dachten we om 2 voor 10 nog wel aan te kunnen schuiven bij het ontbijt. Maar als ze hier zeggen, tot 10 uur ontbijten, dan ruimen ze alles om half 10 al op. Super logisch ja. Na het ontbijt een fietsje gehuurd en de stad door gefietst, heerlijk hoor! Zo fijn om even te fietsen, lekker Nederlands, ook al lijken die fietsen voor geen drol op een Nederlandse fiets haha. Wat rond geshopt en al snel gemerkt dat de ene winkel 3 keer zoveel vraagt dan de andere haha. Bij een crappy tentje gegeten maar het was wel weer prima natuurlijk, van rijst krijg ik nooit genoeg. Na een biertje op een bootje met live muziek en een relax sfeertje natuurlijk de kroeg weer in gegaan maar deze keer optijd naar huis! Was ik erg blij mee de volgende dag haha. Didwi had iets minder rustig aan gedaan, was de volgende dag een stukje geheugen, geld en pinpas kwijt.

Boot Hoi An at night

Op zondag hebben we een scootertje gehuurd en richting het strand gegaan. Eindelijk weer een zandstrand, helderste zee in jaren en een lekkere kokosnoot erbij. Het is dat ik moet afstuderen, maar mijn god wat kan het leven hier goed zijn. Helaas vergeten in te smeren op de scooter en die avond stond mijn hempje dan ook op mijn rug.. au au. Even goed al het zeewater uit mijn haar spoelen en we konden weer op pad! Op naar het goede leven, lekker eten en gezellig de kroeg in.

strand straat lampjes

Op maandag waren we voor het eerst op tijd bij het ontbijt en hebben we daadwerkelijk kunnen genieten van het ontbijt dat klaar stond! Nog even langs alle winkeltjes om onze spullen op te halen, nog een keer te laten vermaken en lekker lunchen. Helaas was Didwi niet zo lekker dus is ze even thuis een dutje gaan doen. Ben ik een meisje wat we ontmoet nog even verder gegaan voor de laatste pas ronde om daarna met Didwi nog een laatste keer te gaan eten.

scooters

Snel naar huis om daar de taxi naar het vliegveld terug te nemen. Tijdens het wachten kreeg ik ineens een berichtje van mijn huisgenootjes of iedereen veilig thuis was gekomen.. Huh wat is daar aan de hand? Bleek er de ergste regenval in 40 jaar te zijn geweest en konden we dus ook niet vliegen. Na ruim 2,5 uur vertraging konden we eindelijk gaan boarden en om 3 uur snachts waren we thuis, joeeeeh lekker. Gelukkig was ik zo slim om mijn stinkende matras buiten de deur te zetten voor het weekend en mijn beddengoed te gaan wassen.. Die nacht maar op de gang geslapen omdat ik het echt niet meer kon opbrengen om dat nog even naar mijn mini kamer te gaan duwen.

Dinsdag even goed geslapen en op mijn scooter gestapt om wat rond te rijden, gestrand bij een tentje en dacht daar even te gaan lunchen. Kreeg ik de meest smakeloze noodles ooit en besloot om bij de overkant nog een poging te wagen. Net op het moment dat ik naar huis ging barste de hemel open, heerlijk om zo op je scooter te stappen. Mijn weg was vrij simpel, rechtdoor, 3e naar rechts, rechtdoor. Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk was al een redelijke poos onderweg, toch maar gevraagd of dat ik in de buurt was van de dierentuin (woon ik vlakbij). Nee nee, die was precies de andere kant op. Juist, richtingsgevoel -10. Was net zo ver van huis als ik was bij vertrek. In de avond veilig thuis gebleven door de regen en met mijn huisgenootjes crepes gegeten. Van mijn klasgenootje een berichtje gekregen: Karlijn, I have to tell you something… Ik dacht, oke er is iets ergs. Nee hoor, gewoon dat we volgende week presentaties hebben. Vanwaar de aankondiging zo heftig??

Op woensdag had gelukkig weer Engels, ik ging per ongeluk het verkeerde lokaal in. Ik wist niet dat mijn klas nog een les voor onze les had en ging er dus gewoon bij zitten. Het lokaal waar wij vervolgens hadden moeten zitten zat nog vol dus bleef iedereen in het lokaal waar ze al zaten. Nog een leuke poging van mijn docent om me te koppelen met de docent waar we in het lokaal zaten. Meneer Phung (Engels docent) kwam binnen lopen, zegt tegen me “ooh he is most handsome teacher of Hutech!! Talk some English together!!”. Nee dat maakt de situatie niet ongemakkelijk.. Didwi gebeld, we gingen samen boodschapjes doen en koken! Ze deed ruim een uur over een stukje wat normaal gesproken niet langer zou moeten duren dan 5 a 10 minuten met de taxi. Dit kwam door de heftige regen die er was, bahbah. Ik stond al een tijdje te wachten in het winkelcentrum, en wat zag ik daar? Pluche dieren waar je op rond kon rijden!!! Dat wilde ik natuurlijk wel proberen! Buy 2 get 1 free, dus het meisje wat ik net had ontmoet ging ook mee. We reden op ons dooie gemakje een kantoor binnen maar werden toch, niet zo vriendelijk, gevraagd er direct weer uit te gaan. Toch maar daar wat gegeten aangezien we niet in die grote file terecht wilden komen, geprobeerd een filmpje te pakken maar er draaide vrij weinig in het Engels. Om toch de feeling van de bioscoop te krijgen popcorn gekocht en tussen de mensen die wel naar de film gingen daar de popcorn op gegeten. Check hier ons filmpje van het ritje.

Pluche dieren

Naar mijn paleisje gegaan om dan maar een korte film te kijken, maar dit werd een oneindige jacht op een kakkerlak in mijn kamer. We hebben m niet kunnen vangen, hij was na 40 minuten ineens onvindbaar. Nu hoop ik maar dat hij niet dood is gegaan in mijn kamer want dan komen er nog 100 meer.. Nog een lang telefoongesprek gehad met Lys voor het slapen gaan en weer helemaal up to date van het mooie Breda.

Even snel langs Hutech om mijn scooter op te halen, want die had ik niet mee naar huis genomen omdat het zo hard regende de dag ervoor. Toen ik daar aankwam had ik de parkeer garage al 3 keer rondgelopen maar was mijn scooter nergens te bekennen. Vervolgens met Sjef Garage nog een keer alles nagelopen en ondertussen een uur later zag ik hem dan. Helemaal alleen, in een hoekje, aan de ketting. Mijn scooter had gelogeerd maar dat was niet overduidelijk bedoeling. Na een boete mocht ik de garage weer uit en kon mijn dag beginnen. Later werd ik gebeld door Katie of deel wilde nemen aan een language club bij GreenS (saladbar). Aangezien ik vaak met hun mee mocht als zij iets gingen doen deed ik dit graag voor haar. Blijkbaar had ik mijn rol iets onderschat.. Ik was leader van de club :O. In de avond even een snelle hap met Didwi gegeten om daarna snel door naar de hockey te gaan. (Dit klinkt echt alsof ik jaren rondloop “op de club”.. Ooh oh). Een wedstrijdje later en wat biertjes verder ging ik lekker genieten van mijn welverdiende nachtrust.

Op vrijdag was het weer zover, ik mocht naar college!! Natuurlijk, dit gaat weer over Engels! Wat ik had geleerd:

1.     Niet praten als de leraar praat, dan moet je buurman opdrukken

2.     Niet praten tegen je buurman, dan moet je buurman opdrukken

3.     Niet proberen Vietnamees te leren tijdens je Engels les, dan moet je buurman opdrukken

4.     Niet proberen Vietnamees te praten, je klinkt nergens naar

5.     Als je iets probeert te verkopen en je wordt afgewezen moet je een papiertje verbranden om de slechte energie te laten verdwijnen. (Ik vroeg, zou dan niet de hele Ben Thanh in de fik staan? Nee hoor, dat doen ze daar ook. (Ben Thanh is de markt hier waar ze alle nep dingen verkopen in 1000 kraampjes)).

6.     Als je een verkoper bent mag jij niks vragen maar doet de klant dat. Hele goeie manier om de klantbehoeften te achterhalen.. ;)

7. De wallen komen ook naar Ho Chi Minh, vlakbij Hutech. Of dit echt gaat gebeuren weet ik nog niet zo zeker, maar het werd me verteld door Mr. Phung.

Daarna een nieuwe poging gedaan om te koken en het werd een overheerlijke spaghetti! Een Duitse jongen die ik een paar weken terug had ontmoet was weer in HCMC dus hadden we afgesproken daar een drankje mee te gaan drinken. We gingen, zoals wel vaker, naar Bar 96. Dit is de meest nare plek van Bui Vien, maar het bier is er goedkoop, het vrouwtje wil zo veel mogelijk stoeltjes vrij hebben dus propt ze iedereen zo dicht mogelijk op elkaar. Het gevolg is dat je bij een wildvreemde op schoot zit en dus makkelijk nieuwe mensen leert kennen. Zo gezegd, Didwi en ik gingen zitten, Alexander was wat later en we gingen verzitten omdat dat zo moest. Toen ik na 10 minuten mijn biertje nog niet ophad werd ik al aangesproken door de vriendelijke dame van de bar. Minder kletsen, meer drinken. Ik dacht hee hallo, doe eens even rustig. Er gaat mij niet gezegd worden dat ik iedere 10 minuten een biertje moet atten omdat het zo goedkoop is. Vervolgens kwam ze iedere minuut langs om weer te zeggen (uitbeelden), minder praten, meer drinken. Nou moet je je erbij indenken dat dit ook niet op een vriendelijke manier ging. Ken je die filter van snapchat waarbij je mondhoeken omlaag gaan, je instant boos kijkt? Ja? Mooi. Zo is haar gezicht altijd, 24/7. (Voor de mensen die snapchat niet kennen, ik heb een foto hieronder staan). Uiteindelijk werden we de bar uitgezet en moesten we oprotten. Ik kan me niet herinneren wanneer ik me voor het laatst ergens zo onwelkom heb gevoeld. Bij de buren op dezelfde stoeltjes gaan zitten en langzaam liep Bar 96 ook wat leeg, mensen kwamen naar ons toe om te vragen wat wij hadden gedaan.. Wat ik heb gehoord is dat de vrouw ooit stoelen naar haar klanten heeft gegooid omdat ze boos was, ze slaat mensen, duwt mensen en zet ze haar bar uit. Verder was het super gezellig die avond, hebben we nog veel biertjes gedronken bij onze all time favourite The Donkey.

Boos vrouwtje groep vrijdag

Zaterdag was de language club, daar heb ik met wat anderen spelletjes gespeeld. Later nog een salade gegeten en hebben Didwi en ik onze Duitse vriend Alexander opgezocht. Zij zaten in een ander restaurant, heb ik daar een kijkje in de keuken genomen, een keer als ober gespeeld en kippen soep geprobeerd. Later hoorde ik dat letterlijk elk stukje kip in de soep zat. Even wat rond scheppen en daar zag ik ook daadwerkelijk zijn kopje in de soep naar boven komen, ach germ. Het is waar je zin in hebt ;).

Vandaag heb ik eigenlijk alleen maar blog geschreven, duur geluncht met Didwi en mijn was naar de was-mevrouw gebracht. Voor ongeveer €3 kan je bij haar 7 kg was laten doen. Gelijk maar mijn beddengoed weer gebracht, schoenen en alles wat ik kon verzamelen, dan ben ik weer voor een weekje klaar. Nog even snel een betere helm gekocht omdat de gene die ik nu heb niet echt best is. Straks nog naar de bioscoop, afzakkertje doen in Bui Vien en trainen om Vietnamees kampioen tafelvoetbal te worden ;).

Dure lunch Dure lunch

1. Gerty:
    3 oktober 2016
    Wat leuk om te lezen Karlijn! Jij staat je mannetje wel, je maakt er een mooi feestje van met je positiviteit!
  2. Mariet Heeren:
    3 oktober 2016
    Karlijn ik denk dat je straks nieuwe kleren moet kopen.Eten drinken en veel plezier maken.heel veel plezier nog.